A COMPARISON OF MALE AND FEMALE GESTATIONAL AGE CHILDREN’S VOCABULARY MASTERY OF BUGIS LANGUANGE IN BUCINRI VILLAGE
Keywords:
Bugis Languange, Mastery, Vocabulary, Preschool AgeAbstract
This study aims to describe the Bugis vocabulary mastery of preschool-age children in Bucinri village, Pangkep Regency. This research is qualitative in nature using observation, interviews and documentation, with data analysis through collection, reduction, presentation and drawing conclusions. The results show that children's vocabulary mastery is quite good, with the majority of respondents recognizing and using 155 vocabulary words. Similarities in vocabulary mastery between boys and girls in 6 word classes with a total of 52 vocabularies. Girls excel at nouns, numeralia and adverbs, while boys excel at verbs, adjectives and pronouns. This research suggests attention to the area of language acquisition to support children's development according to the needs of each group.
References
Amalputra, L. H. . (1994). Pengaruh Teknik Penerjemahan Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa ditinjau dari Aspek Kemampuan Verbal. Program Studi Pendidikan Bahasa, PPS IKIP Jakarta.
Amri, Z. (2017). Perbedaan Bahasa Siswa Laki-Laki dan Perempuan: Sebuah Studi Kasus di Kelas V SDN 09 Air Tawar Barat Padang Sumatera Barat. Jurnal Lingua Dodaktia, 3(1).
Auliana, C. N. (2018). Metodologi Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. UMSIDA Pers.
Dhieni, N., Fridani, L., Yarmi, G., Muis, A., & Kusniaty, N. (2015). Metode Pengembangan Bahasa. Universitas Terbuka.
Hatika, S., & Ramli, S. A. (2022). Peningkatan Kemampuan Perbendaharaan Kata Melalui Permainan Boneka Tangan. Jurnal Panrita, 3(1), 26–39.
Hurlock, E. (1978). Perkembangan Anak Jilid 1. Erlangga.
Jalongo, M. R. (1992). Early Childhood Languange Arts. Allyn and Bacon.
Karim, Y. (2011). Tahap-Tahap yang Dilalui Oleh Anak-Anak dalam Pemerolehan Bahasa Pertamanya: Pengamatan Terhadap Anak-Anak Usia 0-8 Tahun di Perumahan Vila Nusa Indah Bekasi. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 03(02), 135–146.
Markus, N., Kusmiyati, & Sucipto. (2017). Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Ilmiah: FONEMA, 4(2), 102–115.
Pristyasiwi, P. (2018). Efek Gender dan Tipe Kepribadian dalam Proses Pemerolehan Bahasa Jawa sebagai Bahasa Kedua. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1). https://doi.org/https://doi.org/10.30651/lf.v2i1.1318
Pujiastuti, R., & Nurhadi, T. (2014). Over-Extension dan Under-Extension dalam Pemerolehan Semantis Bahasa Indonesia Anak Tunarungu. 1.
Rafiek, M. (2021). Pemerolehan Kosakata Anak Usia 2 Tahun Sampai Dengan Usia 2 Tahn 6 Bulan (Studi Kasus pada Muhammad Zaini). 33(1). https://doi.org/10.29255/aksara.v33il.328.hlm.
Susanto, A. (2014). Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Kencana Prenadamedia Group.
Syafaruddin, Herdianto, & Ernawati. (2016). Pendidikan Prasekolah: Perspeltif Pendidikan Islam dan Umum (3rd ed.). Perdana Publishing.
Umar, J. (2020). Studi Komparatif antara Penguasaan Kosakata Bahasa Bugis dan Penguasaan Kosakata Bahasa Makassar Siswa Kelas VIII SMPN 1 Pangkajene Kabupaten Pangkep. Diploma Thesis, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR.
Wardani, I. R., Zuani, M. I. P., & Kholis, N. (2023). Teori Belajar Perkembangan Kognitiv Lev Vygotsky dan Implikasinya dalam Pembelajaran. DIMAR: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 332–346. https://doi.org/10.58577/dimar.v4i2.92
Zubaidah, E. (2004). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini dan Teknik Pengembangannya di Sekolah. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3).
Zuchdi, D. (1997). Kosakata Baca Bahasa Indonesia untuk Sekolah Dasar di Indonesia. Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni, Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Yogyakarta.