DEVELOPMENT OF SMART BOARD LEARNING MEDIA TO IMPROVE STUDENT LEARNING OUTCOMES IN CLASS II MATHEMATICS SUBJECTS AT BUNGA TANJONG PRIVATE PRIVATE PRIMARY SCHOOL

Authors

  • Alda Miranda Purba Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Sutarini Sutarini Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Rita Destini Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Ulian Barus Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah

Keywords:

Education, Learning Media, Interactive Whiteboard

Abstract

The objectives of this research were to develop a suitable Interactive Whiteboard for teaching mathematics on the topics of time and duration for second-grade students, to assess students' responses to the developed media, and to evaluate the improvement in students' learning outcomes using this media. The research method used is Research and Development (R&D) with the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate). The results of material validation in the first phase yielded an 89% rating, indicating it was suitable. In the second phase, it received a 95% rating, indicating it was very suitable. The media content validation results in the first phase yielded a 55% rating, indicating it was fairly suitable, and in the second phase, it received a 93% rating, indicating it was very suitable. Teacher response to the developed media was 83%, and student response, based on questionnaires distributed to 24 students, was 77%. There was an increase in student learning outcomes using the Interactive Whiteboard for the mathematics subject on time and duration.

References

Ananda, Fadhli, 2018, Statistik Pendidikan (Teori Dan Praktik Dalam Pendidikan ) Medan, CV. Widya Puspita

Harahap, M., Mujib, A., & Nasution, A. S. (2022). Pengembangan Media Uno Math untuk Mengukur Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 2(1), 209-217.

Hasanah, N. (2020). Pelatihan penggunaan aplikasi microsoft power point sebagai media pembelajaran pada guru sd negeri 050763 gebang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 34-41.

Okpatrioka, O. (2023). Research and development (R&D)penelitian yang inovatif dalam pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(1), 86-100.

Prabowo, P. A. A., & Darmawan, P. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Grafik Pada Materi Persamaan Linier Dua Variabel Untuk Siswa Smp. Prosiding: Konferensi Nasional Matematika Dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi, 2(1), 119-126.

Ramadhan, R. A., Irwansyah, I., Suryaningsih, L., & Indriani, D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Audiovisual Menyusun Cerpen Berbasis Adobe Flash Untuk Siswa Kelas Viii Smp Negeri 5 Woja. Sastranesia: Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(4).

Sahara, A., & Silalahi, B. R. (2022). Pengembangan Media Pop Up Book Sebagai Media Pembelajaran IPS Materi Keberagaman Budaya Di Sumatera Utara Siswa Kelas IV SD. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 30-36

SEMBIRING, C., & BR, M. (2023). Pengaruh Media Papan Pintar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pkn Kelas V Sd Negeri 060934 Kwala Bekala Medan Tp 2022/2023 (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS QUALITY).

Simaremare, J. A., & Purba, N. (2021). Metode cooperatif learning tipe jigsaw dalam peningkatan motivasi dan hasil belajar bahasa Indonesia.

Sitepu, N. A., & Lestari, N. (2023). Pengembangan LKPD Berbasis Project Based Learning Pada Tema 4 Berbagai Pekerjaan Kelas IV SD. Journal on Education, 5(4), 17487-17492.

Tiara Ditha, & Sutarini. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbentuk Video Animasi Berbantuan Aplikasi Filmora Pada Pembelajaran Pecahan Siswa Kelas V Sekolah Dasar. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(4). Retrieved from https://ejurnalqarnain.stisnq.ac.id/index.php/ALFIHRIS/article/view/425

Triskawati, T., & Silalahi, B. R. (2021). Pengembangan Media Dokansi Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Pantun Kelas IV SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(1), 55-67.

Utami, Y. S. (2020). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 104-109.

Virda, M. (2020). Pengembangan Permainan Papan Pintar Angka (PAPINKA) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 5-6 Tahun Di Desa Talang Padang Kecamatan Padang Guci Hilir Kabupaten Kaur (Doctoral dissertation, IAIN Bengkulu).

Widiastuti, S. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas 1 Dalam Pembelajaran Matematika Tentang Soal Cerita Penjumlahan Melalui Metode Bermain Peran Di Sd Negeri Pende 01. JGuruku: Jurnal Penelitian Guru, 1(2), 507-511.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.

Yogi, F., Burhanuddin, A., & Purnamasari, M. I. (2024). Belajar menggunakan metode kuis cerdas cermat dalam mata pelajaran ilmu pengetahuan alam di sd negeri 4 sempu (doctoral dissertation, stkip pgri pacitan).

Downloads

Published

2024-11-15

How to Cite

Purba, A. M., Sutarini, S., Destini, R., & Barus, U. (2024). DEVELOPMENT OF SMART BOARD LEARNING MEDIA TO IMPROVE STUDENT LEARNING OUTCOMES IN CLASS II MATHEMATICS SUBJECTS AT BUNGA TANJONG PRIVATE PRIVATE PRIMARY SCHOOL. JOURNAL OF HUMANITIES AND SOCIAL STUDIES, 2(04), 1520–1530. Retrieved from https://humasjournal.my.id/index.php/HJ/article/view/444