ANALYSIS OF INDONESIAN LANGUAGE ERRORS IN LINGUISTIC CATEGORIES IN OBSERVATION REPORT TEXTS OF GRADE VIII STUDENTS

Authors

  • Naila Riski Ahsani Universitas Siliwangi
  • Shifa Harun Salsabilah Universitas Siliwangi
  • Ulfah Fauziah Universitas Siliwangi
  • Ai Siti Nurjamilah Universitas Siliwangi

Keywords:

Kesalahan Berbahasa, Laporan Teks Observasi, Fonologi, Pelafalan, Pengucapan

Abstract

This study aims to analyze language errors in students’ observation report texts. The analysis covers phonology, morphology, syntax, and semantics to understand the types and causes of common errors. The research method employed is descriptive analysis with a qualitative approach applied to data collected from several student observation reports. The results indicate that the most dominant errors occur in phonology, particularly in incorrect vowel pronunciation, omission of final consonants, and substitution of certain sounds. These findings are expected to serve as an evaluation tool to improve language learning and accurate pronunciation in students' observation text writing.

References

Dzina, I. S. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Fonologi dalam Laporan Hasil Observasi Siswa. Jurnal Bindo Sastra, 1-13.

Gani, S. (2019). Kajian teoritis struktur internal bahasa (fonologi, morfologi, sintaksis, dan semantik). A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 7(1), 1-20.

Gantametrika, dan Shokha. (2016). Kesalahan Berbahasa Penggunaan EYD. Solo: Genta Smart Publisher.

Hardani dkk. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.

Johan, G. M. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia dalam Proses Diskusi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra,18(1),136-149.

Julita, R dkk. (2024). “Proses Pemerolehan Bahasa Huruf Vokal Anak Tunarungu Di Sekolah Luar Biasa Negeri Merangin”. Diksa: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia,10(1), 27-37.

Kusuma, W., dkk. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa Teks Deskripsi Kelas X-11 SMAN 2 Tasiknalaya dalam Kategori Linguistik. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan bahasa dan Sastra, 1(4), 167-181.

Lathifah, N.R., Anggita, F.D., & Rosianingsih, S. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Tataran Fonologi Pada Kanal Youtube “Mas Bas-Bule Prancis”. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(1), 91-98. http://dx.doi.org/10.31000/lgrm.v10i1.4094.

Martini, A. (2019). Kesalahan Berbahasa Dalam Karangan Narasi Siswa Kelas V SDN Cilengkareng Kabupaten Sumdeang. Jurnal Artikula. 2(2),51-59.

Mauluddin, I dkk. (2024). “Pembelajaran Menulis Teks Puisi Berbasis Model Akrostik dengan Kartu Kata Melalui Media Wordwall”. Diksa: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 10(1), 13-26.

Setyowati, Ilma Dzina., Sulistiyawati, Erlina., & Cahyaningrum, Gema Rifa. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Fonologi dalam Laporan Hasil Observasi Siswa. Jurnal Bindo Sastra 3 (1): 1–13.

Sugina. (2016). “Analisis Kesalahan Berbahasa Karangan Narasi Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 01 Karangpandan Kabupaten Karanganyar Tahun Pelajaran 2015/2016”. Stilistika, 4(1): 59 – 70.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tarigan, H. G. dan D. T. (1984). Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa. Bandung: CV Angkasa.

Tarwiyati, Putri Ayu, and Atiqa Sabardila. "Kesalahan Berbahasa pada Karangan Siswa SMP Negeri 2 Kayen Kabupaten Pati." Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 4.2 (2024): 125-135.

Taufiqa, R. R. G., Sabardila, A. (2024). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Pada Teks Narasi Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah PK 10 Andong. Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 17(1).

Yendra, S. S. (2016). Mengenal Ilmu Bahasa Linguistik In Deepublish. Deepublish Publisher.https://www.google.co.id/books/edition/Mengenal_Ilmu_Bahasa_Linguistik/ndRD

Downloads

Published

2024-11-15

How to Cite

Naila Riski Ahsani, Salsabilah, S. H., Fauziah, U., & Nurjamilah, A. S. (2024). ANALYSIS OF INDONESIAN LANGUAGE ERRORS IN LINGUISTIC CATEGORIES IN OBSERVATION REPORT TEXTS OF GRADE VIII STUDENTS . JOURNAL OF HUMANITIES AND SOCIAL STUDIES, 2(04), 1480–1488. Retrieved from https://humasjournal.my.id/index.php/HJ/article/view/432