ANALYSIS OF STUDENTS' COLLABORATION SKILLS IN PANCASILA EDUCATION LEARNING IN ELEMENTARY SCHOOLS
Keywords:
Skills, Collaboration, Pancasila EducationAbstract
Students' collaboration skills in Civics Education at Elementary School is an intriguing and relevant topic for research because it involves not only explaining citizenship education but also developing crucial social and collaborative skills necessary in an increasingly complex society. Collaborative projects, where students work together to complete challenging tasks, stimulate discussions, and encourage joint problem-solving, play a key role. Through these projects, students not only learn about the importance of teamwork but also understand that their responsibilities as members of society are intertwined with cooperation and positive contribution. This study aimed to investigate the efforts of teachers in fostering students' collaboration skills in Civics Education and assess the extent of improvement in students' collaborative skills as a result of citizenship education, particularly concerning responsibility.
References
A’yun, Qurrota. 2021. “Analisis Tingkat Literasi Digital Dan Keterampilan Kolaborasi Siswa Dalam Pembelajaran IPA Kelas VII Secara Daring.” 5(1):271–90. doi: 10.26811/didaktika.v5i1.286
Abdulatif, S., & Dewi, D. A. (2021). 3610-9499-1-Sm. 04, 103–109.
Aldian, H., & Wahyudiati, D. (2023). Analisis Pengaruh Bahan Ajar Kimia Berbasis IT Terhadap Keterampilan Kolaborasi dan Komunikasi Siswa. Jurnal Paedagogy, 10(1), 207.
Amelia, A. (2023). Pengembangan LKPD Berbasis Kooperatif Tipe STAD untuk Melatihkan Keterampilan Kolaborasi pada Tema 7 Subtema 1 Kelas III Sekolah Dasar dengan kebutuhan peserta didik . STAD ( Student Team Achievement Division ) merupakan salah dengan kegiatan tanya jawab latihan , praktek , demonstrasi , dan lain sebagainya ( Yunawatika , kolaborasi dapat dituangkan ke dalam bahan ajar berupa LKPD . Lembar kerja peserta didik. 1(4).
Ayu, P. S., Marhaeni, A., & Budiadnyana, P. (2018). Pengembangan instrumen asesmen keterampilan belajar dan berinovasi pada mata pelajaran IPA SD. Pedasi: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 2(2), 90–100.
Ayun, Q. (2021). Analisis Tingkat Literasi Digital dan Keterampilan Kolaborasi Siswa dalam Pembelajaran IPA Kelas VII Secara Daring. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(1), 271–290.
Bialik, M., & Fadel, C. (2015). Skills for the 21 st century: what should students learn? Center for Curriculum Redesign, 3(4), 29. https://www.researchgate.net/publication/318681750_Skills_for_the_21st_Century_What_Should_Stu dents_Learn
Dewi, A. P., Putri, A., Anfira, D. K., & Prayitno, B. A. (2020). Profil keterampilan kolaborasi mahasiswa pada rumpun pendidikan MIPA. Pedagogia Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(01), 57–72.
Fadil, K. (2023). Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Peran Guru Dalam Penanaman Sikap Anti Bullying Verbal Dalam Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar. Attadrib : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 123–133.
Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi belajar mahasiswa pada pembelajaran daring Selama pandemik covid-19. Profesi Pendidikan Dasar, 7(1), 121–132.
Galuh Nur Insani, DinieAnggraeni Dewi, Y. F. F. (2021). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, Volume 5No, 8154.
Gawise, G., Nurmaya. G, A. L., Jamin, M. V., & Azizah, F. N. (2022). Peranan Media Pembelajaran dalam Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3575–3581.
Hamid, A., Jaenudin, R., & Koryati, D. (2018). Analisis nilai-nilai karakter siswa pada pembelajaran ekonomi di SMA negeri 2 Tanjung raja. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 5(1), 1–16.
Handini, O., & Soekirno, S. (2017). Penerapan model pembelajaran kolaborasi dengan teknik “five e” untuk meningkatkan kemampuan berwawasan global. Research Fair Unisri, 1(1), 73–82.
Ilimiyatni, F., Jalmo, T., & Yolida, B. (2019). Penggunaan problem based learning untuk meningkatkan keterampilan kolaborasi dan berpikir tingkat tinggi. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 7(3), 77–87.
Juliya, M., & Herlambang, Y. T. (2021). Analisis problematika pembelajaran daring dan pengaruhnya terhadap motivasi belajar siswa. Genta Mulia, XII(1), 281–294.
Lelasari, M., Setyosari, P., & Ulfa, S. (2017). Pemanfaatan social learning network dalam mendukung keterampilan kolaborasi siswa. In Prosiding TEP & PDs Transformasi Pendidikan Abad 21 (Vol. 3, Issue 2, pp. 167–172).
Magdalena, I., Haq, A. S., & Ramdhan, F. (2020). Pembelajaran pendidikan kewarganegaraan di sekolah dasar negri bojong 3 pinang. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(3), 418–430.
Maya Nuraini Faiza, D. (2021). Jurnal Basicedu. Jurnal Basicedu, 5(5), 3829–3840.
Meilinawati. 2018. “Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kolaborasi Siswa Pada Mata Pelajaran Komputer Dan Jaringan Dasar Smk Muhammadiyah 1 Prambanan.” Universitas Negeri Yogyakarta
Patel, & Goyena, R. (2019). 済無No Title No Title No Title. Journal of Chemical Information and Modeling, 15(2), 9–25.
Rahayu, A. H., & Angg. (2017). Analisis Profil Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Sumedang. Pesona Dasar (Jurnal Pendidikan Dasar Dan Humaniora), 5(2), 22–33.
Rifani, Y. D., & Raharja, R. M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Tic-Tac-Toe Untuk Melatih Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan : Volume 13 , Nomor 01 , Mei 2023. 13.
Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 4(2), 85–96.
Sari, A. A. F., Maskhuriyah, D. El, Fatchan, E. G., Murti, V. S., & Maulidia, W. (2022). Mempersiapkan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran PKn Di Sekolah Dasar. Snhrp, April, 1068–1074.
Sufajar, D., & Qosyim, A. 2022. Analisis Keterampilan Kolaborasi Siswa Smp Pada Pembelajaran Ipa Di Masa Pandemi Covid-19. Pensa: E-Jurnal Pendidikan Sains, 10(2), 253-259.
Widana, I. Wayan, I. Made Yoga Parwata, Ni Nyoman Parmithi, I. Gusti Agung Trisna Jayantika, Komang Sukendra, and i Wayang Sumandya. 2018. “Higher Order Thinking Skills Assessment towards Critical Thinking on Mathematics Lesson.” International Journal of Social Sciences and Humanities (IJSSH) 24–32. doi: 10.29332/ijssh.v2n1.74.
Zulfikar, M. F., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Membangun Karakter Bangsa. JURNAL PEKAN : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 104–115.
Hernita, H., & Dharma, S. (2023). Studi Literatur: Pemanfaatan Model RADEC terhadap Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi dalam Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(1), 5918–5927.
Irwan, I., & Hasnawi, H. (2021). Analisis Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar PPKn di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 235–245. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.343
Khairunnisa, K., & Jiwandono, I. S. (2020). Analisis Metode Pembelajaran Komunikatif untuk PPKn Jenjang Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 9. https://doi.org/10.30651/else.v4i1.3970
Sekarwati, E. (2023). Strategi Keterampilan Kolaborasi Pada Pembelajaran Di Sekolah Dasar. 1–19.
Suharyati, T., & Putu Arga, H. S. (2023). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran PPKn di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan, 2(1), 45–53. https://doi.org/10.22460/jpp.v2i1.13037
Tamansiswa, U. S., Afifah, M. N., & Pusporini, W. (2023). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Penguatan Berkolaborasi pada Mata Pelajaran PPKn Menggunakan Model Problem Based Learning Kelas II di SD Negeri Panembahan Yogyakarta. 2(1).
Yhasmin, Y. E. Y. A. (2023). PENINGKATAN KETERAMPILAN KOLABORASI SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TGT ( TEAM GAME TOURNAMENT ) PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR ANAK SHOLEH PENDAHULUAN Peranan pendidikan sangat penting untuk kemajuan dan perkembangan bangsa . Per. 1(1), 62–68.