USE OF DEMONSTRATION METHOD IN IMPOVING STUDENT’S LEARNING ACHIEMENT IN CLASS IV SDK NDETUNDORA 3 IN THE SUBJECT OF SOCIAL SCIENCES

Authors

  • Anselmus Mema Universitas Flores
  • Maria Mikhaela Peten Tukan Universitas Flores

Keywords:

Demonstration, IPS, Learning Outcome

Abstract

This study discusses the use of demonstration methods in the study of Social Sciences. This study is motivated by the low learning outcomes of many factors, especially the factors of teachers and students. The teacher as an important component in the teaching and learning process has a very strategic role in the effort to stablish quality human resources. The low learning outcomes of social studies are following several studies. Thus, learning using demonstration methods can improve learning outcomes, activeness, and motivation forstudents. The responsibility of students towards the task is quite high and helps students to be actively involved in learning activities.

References

Endayani, T., Rina, C., & Agustina, M. (2020). Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Al - Azkiya : Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 5(2), 150–158. https://doi.org/10.32505/al-azkiya.v5i2.2155

Fartati. (2009). Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Penyebab Benda Bergerak Di Kelas II SD No. 1 Polanto Jaya. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(4), 108–120.

Moneta, E., Handayani, S., & Handini, O. (2023). Analisis Penggunaan Metode Demonstrasi pada Pembelajaran Tematik Integratif pada Kelas V SDN Sekip II Surakarta Tahun Pelajaran 2021/2022. Journal on Education, 5(4), 13067–13072. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2306

Sariyyah, N. (2021). Media Tenun Ikat Ende-Lio Untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2105–2113. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/759

Sulfemi, W. B. (2020). Penggunaan Metode Demonstrasi dan Media Audiovisual Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Edarxiv.Org, 7–8.

Rini, R., Tangkas, I. M., & Said, I. (2014). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui penggunaan metode demonstrasi pada mata pelajaran IPA di kelas III SDN Inpres Tunggaling. Jurnal Kreatif Online, 2(1).

Purwanti, W. D. (2014). Penggunaan Metode Demonstrasiuntuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema Kegemaransiswa Kelas I di Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

Kudisiah, H. J. (2018). Meningkatkan hasil belajar IPA materi gaya menggunakan metode demonstrasi pada siswa kelas IV SDN Bedus tahun pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 4(2), 195-202.

Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.

Gafur, A. (2018). Peningkatan hasil belajar ipa terpadu melalui metode demonstrasi pada siswa kelas viii smp negeri 2 sano nggoang manggarai barat tahun pelajaran 2017/2018. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 2(1).

Downloads

Published

2024-08-15

How to Cite

Anselmus Mema, & Maria Mikhaela Peten Tukan. (2024). USE OF DEMONSTRATION METHOD IN IMPOVING STUDENT’S LEARNING ACHIEMENT IN CLASS IV SDK NDETUNDORA 3 IN THE SUBJECT OF SOCIAL SCIENCES. JOURNAL OF HUMANITIES AND SOCIAL STUDIES, 2(03), 947–953. Retrieved from https://humasjournal.my.id/index.php/HJ/article/view/359