THE DEVELOPMENT OF COOPERATIVE LEARNING MODELS OF THINK PAIR SHARE TYPE IN THE MAHARAH KITABAH OF STUDENTS IN VII CLASS SMPU BP AMANATUL UMMAH MOJOKERTO
Keywords:
Maharah Kitabah, Think Pair Share, Research and DevelopmentAbstract
Think Pair Share is one a type of cooperative learning model designed to influence the pattern of student interactions in learning. The kind that used of this research is Research and Development (R n D), using ADDIE model. For the stages of development are : 1) Analyze Stage, 2) Design Stage, 3) Development Stage, 4) Evaluation Stage. The results show that (1) research development produce a learning implementation plan ( RPP ) cooperative learning model think pair share type to increase maharah kitabah or writing skills students of VII class SMPU BP Amanatul Ummah Mojokerto. 2) the result of this reserach and development of learning implementation plan (RPP) meets the criteria is valid, be using formulation likert scalen P=F/N × 100. The resluts of the first validator is 61% and the second validator is 71 %. Therefore, this learning implementation plan (RPP) cooperative learning models think pair share type to increase maharah kitabah or writing skills students of VII class is feasible and be used.
References
Amalia, T. (2019). Penggunaan media google form dalam evaluasi pembelajaran bahasa arab maharah kitabah. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 5(5), 318-323.
Amiria, A. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak di Kelas X MAN 1 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35-42.
Departemen Agama, R. I. (2012). Al-Qur’an Transliterasi Per Kata dan Terjemah Per Kata. Cipta Bagus Sagara.
Fazrina, H. N., Kamilah, A. I., Puspasari, I. L., & Marini, A. (2022). Analisis Pengaruh Buku Cerita Bergambar Berbasis Digital terhadap Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 2(2), 329-338.
Geni, K. H. Y. W., Sudarma, I. K., & Mahadewi, L. P. P. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif berpendekatan CTL pada pembelajaran tematik siswa kelas IV SD. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 1-16.
Kuraedah, S. (2015). aplikasi maharah kitabah dalam pembelajaran bahasa Arab. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 82-98.
Lestari, S. D., & Maunah, B. (2022). Dasar-Dasar Yuridis Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 9(3), 193-204.
Magdalena, I., Septiarini, A. A., & Nurhaliza, S. (2020). Penerapan Model-Model Desain Pembelajaran Madrasah Aliyah Negeri 12 Jakarta Barat. PENSA, 2(2), 241-265.
Mahnun, N. (2012). Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). Jurnal pemikiran islam, 37(1).
Masyudi, M. (2018). Strategi Pembelajaran Kooperatif Model Student Teams Achievement Division (STAD) Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 247-262.
Ni’ma, A. A. (2022). Penggunaan Seni Kaligrafi Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah Kitabah). Tifani: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1).
Norhayati, N., Hasanuddin, H., & Hartono, H. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis contextual teaching and learning untuk memfasilitasi kemampuan pemecahan masalah matematis siswa madrasah tsanawiyah. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(1), 19-32.
Rachmawati, M. (2021). Pembentukan Lingkungan Bahasa Arab Berbasis “Bi’ah Lughowiyyah” Mahasiswa PBA (Pendidikan Bahasa Arab) UHAMKA Jakarta (Strategi dan Implementasi). Al-Fakkaar, 2(2), 62-81.
Rayanto, Y. H. (2020). Penelitian Pengembangan Model Addie Dan R2d2: Teori & Praktek. Lembaga Academic & Research Institute.
Rustandi, A. (2021). Penerapan model ADDIE dalam pengembangan media pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom, 11(2), 57-60.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Syarifuddin, A. (2011). Model pembelajaran cooperative learning tipe jigsaw dalam pembelajaran. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam, 16(02), 209-226.
Thohir, M., Melinia, C. N., Sholihah, H., & Nubaha, M. (2021). Metode pembelajaran bahasa Arab.
Zakariah, M. A., Afriani, V., & Zakariah, K. M. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Research, Research and Development (RnD). Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah Kolaka.